Blog

Daj zachować twarz


W pracy zdarzają się różne sytuacje i okoliczności. Napotykamy różne osoby i przeróżne wyzwania. Znałam pewnego mężczyznę który

był szefem dużej firmy w branży przemysłowej. Pracowało u niego setki pracowników m.in. robotników, sprzątaczek, księgowych i innych… Był on bardzo lubianą osobą. Zasłynął z tego iż nie krytykuje. Czy to znaczy że nigdy nie miał nic do powiedzenia bądź nie chciał tego robić? Wręcz przeciwnie! On po prostu umiał wydawać rozkazy, polecenia i inteligentnie krytykował – motywując do pracy. Jego gabinet sprzątała zawsze jedna i ta sama starsza kobieta o imieniu Edyta. Do czasu szef – o imieniu Jakub – nie zwracał na nią uwagi aż do chwili gdy zauważył, że podczas sprzątania notorycznie pomija ona odkurzenie książek w jego gabinecie. Zamiast np. ukarać ją finansowo czy w jakikolwiek sposób to skomentować – bo przecież on jej za to płaci i to nie małe kwoty – Jakub rzecz jasna zachował się inaczej i zastosował inną bardziej inteligentną taktykę. Gdy spotkał Edytę, która skończyła już porządkować jego gabinet, pochwalił i podziękował jej za to, że jego biurko jest zawsze w doskonałym stanie bez ani jednego śladu kurzu czy brudu. Było to miłe dla Edyty, ponieważ poczuła, że ktoś docenia jej pracę. Uśmiechnęła się i po cichu skromnie podziękowała za uznanie. Jakub chciał przejść do sedna sprawy. Zapytał: „Edytko czy nie sądzisz, że może warto by było na przyszłość zwrócić większą uwagę na oczyszczenie biblioteczki, po to żeby klienci, którzy odwiedzają gabinet mogli z przyjemnością zerkać na całą kolekcję?” Rzecz jasna – przytaknęła, przyznając szefowi zasłużoną rację. Zadając pytania zamiast wydawać rozkazy pozwalasz rozmówcy zachować twarz. Maria nie poczuła się urażona, tylko dowartościowana, że jej pracę ktoś docenia i w dodatku wysoko postawiona osoba liczy się z jej zdaniem pytając o coś! Oczywiste jest że w następnych dniach biblioteczka Jana błyszczała i faktycznie cieszyła oko gości w gabinecie. Czy Jakub skrytykował Edytę? Ależ skąd! Warto jest zawsze sprawiać, aby inni ludzie byli szczęśliwi, że robią to co im sugerujesz. Jeśli chcesz wpłynąć na coś w postępowaniu danej osoby, zachowuj się tak, jakby już posiadał pożądana cechę. Wystaw osobą dobrą opinię na którą mogliby zapracować, a uczynią olbrzymi wysiłek, aby cię nie zawieść.

 

„Każdym człowiekiem można pokierować, jeśli ma się jego szacunek i jeśli pokaże mu się, że i jego szanuje się za taką czy inną umiejętność” – Samuel Vauclain – były prezes Baldwin Locomotive Works – amerykańskiego przedsiębiorstwa

 

© 2018 dominikalakomy.pl